تعریف شیشه و انواع آن

تعریف شیشه و انواع آن

image

شیشه یک ماده منحصر به فرد و بسیار متنوع است که می تواند برای نمایش خواص نوری، حرارتی، شیمیایی و مکانیکی خاصی طراحی شود. در نتیجه از ویژگی های مهندسی استثنایی خود - شفافیت، قدرت، کارایی، انتقال و... به شدت در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود. از شیشه بخصوص در نمای خارجی ساختمان های مدرن استفاده زیادی می گردد.طراحی و اجرای نمای ساختمان با شیشه نیازمند آشنایی با انواع شیشه و خصوصیات هریک از آنها دارد.  ما به طور خلاصه برخی از شایع ترین انواع شیشه تجاری را معرفی می کنیم.

 شیشه گرم شونده

شیشه حرارتی بیشتر برای گرم کردن پنجره‌ها استفاده می‌شود و به ویژه برای اتاق‌هایی مناسب است که افراد در خانه یا در محل کار زمان زیادی را نزدیک پنجره‌ها سپری می‌کنند. رایج‌ترین کاربرد شیشه حرارتی- پنجره‌های خانه‌های روستایی، ساختمان‌های اداری و همچنین سطوح بزرگ- در صفحات سرب اندود، سقف نیمه شفاف، پنجره‌های زیرشیروانی، سایبان‌ها و غیره است. شیشه حرارتی برای مه‌زدایی و پیشگیری از نشستن شبنم بر روی پنجره‌های استخر، سونا و نمای این قبیل ساختمان‌ها بکار می‌رود. تا جایی که شیشه حرارتی دارای یک پوشش حامل جریان باشد، می‌توان از آن به‌عنوان حسگر سیستم‌های هشداردهنده استفاده کرد.


شیشه تقویت حرارتی

شیشه ای تقویت شده با حرارت که فشرده سازی می شود. شیشه تقویت شده تقریبا دو برابر قویتر از شیشه های ضد حرارت است.


شیشه خنک شده

در حالی که فرآیند تولید مشابه است، شیشه را به حدود 1200 درجه فارنهایت گرم می کند و سپس خنک می کند، فرایند خنک کننده در شیشه های خرد شده برای ایجاد یک سطح بالاتری و / یا فشرده سازی لبه در شیشه شتاب می شود. این فرآیند باعث می شود که شیشه چهار تا پنج برابر قوی تر و ایمن تر از شیشه ی گرم و یا بدون حرارت باشد. شیشه ایمنی کاملا شفاف اغلب برای سازه های کاربردی که ایمنی اولویت دارد مطلوب است، به دلیل الگوی شکستن آن و یا زمانی که برای مقاومت در برابر فشار باد، استرس حرارتی یا هر دو، مورد نیاز است استفاده از آن در نمای ساختمان های مدرن که به مسئله امنیت نیز توجه دارند و همچنین نمای ساختمان های بلند که در معرض فشار باد هستند تقریبا رایج است.


شیشه روکش دار

شیشه های چند لایه یا شیشه ایمنی لمینیت از دو یا چند لایه شیشه ای با یک یا چند مواد پلیمری بین لایه های شیشه ساخته شده است. بسته به روش تولید، شیشه های چند لایه در دسته های زیر طبقه بندی می شوند:

  پلی وینیل بوتیل یا لمینت شیشه ای با استفاده از گرما و فشار برای ساخت ساندویچ یک لایه نازک پلی وینیل بوتیل یا بین لایه های شیشه تولید می شود. شیشه های چند لایه در تولیدات ساختمان و مسکن و در صنایع خودرو سازی و حمل و نقل با توجه به ویژگی های پیشرفته ایمنی آن به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. شیشه های لمینیت نشان دهنده توانایی های مقاومت بالا و مقاومت در برابر گلوله و عملکرد ذخیره سازی قطعه می باشد.


شیشه عایق

شیشه عایق شده شامل دو یا چند شیشه ای است که توسط یک آلومینیوم یا سایر انواع اسپارک جدا شده اند و با هوا یا در بعضی موارد از گازهای نجیب مانند آرگون پر می شود.

ترکیبی از دو پانل از عینک ها و هوا به دام افتاده است که باعث می شود که شیشه های عایق شده به عنوان یک روش کارآمد برای کارآیی انرژی در برابر لعاب در نظر گرفته شوند. اساسا، شیشه های عایق نشان دهنده عملکرد حرارتی بالا با کاهش گرما در تابستان و از دست دادن حرارت و تراکم در زمستان است. از جمله مزایای دیگر، استفاده از شیشه های عایق شده می تواند به کاهش هزینه های خنک کننده ، حرارت و حفظ قدرت بار باد کمک کند.


شیشه پوشش داده شده

پوشش های سطحی روی شیشه علاوه بر تغییرات ظاهری و تاثیر آن یا بهبود خواص آن مانند نگهداری کم، خواص بازتاب / انتقال / جذب ویژه، مقاومت در برابر خراش، مقاومت در برابر خوردگی و غیره... فرآیند.


شیشه های تزئینی

امروزه انواع شیشه های تزئینی وجود دارد که انواع گزینه های طراحی برای راه حل های مسکونی و تجاری را ارائه می دهند. با فن آوری های در حال ظهور، گزینه های طراحی جدید و نوآورانه به طور مداوم در حال تحول هستند. ما در مرحله مفهوم پروژه ها به برنامه های کاربردی مواد تمرکز می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که معمار طراحی دارای پالت کامل از گزینه های مواد و سیستم است . مواد با فن آوری های انعطاف پذیر مانند کامپوزیت ها و مواد آلی، نمادهای لمسی و راه حل های پایدار را در طراحی ایجاد می کنند.


شفافیت به عنوان یک عنصر طراحی

استفاده از شیشه در نمای داخلی و بیرونی برجسته ترین ساختمان های مدرن در سراسر جهان، نقش شیشه در معماری در طول سال ها را بسیار زیاد نشان داده است. ابعاد نمایشی و سازه های شیشه ای بر روی توانایی های شیشه ای به منظور افزایش، پخش، بازتاب و انتقال نور به عنوان یک نتیجه از شفافیت آن بازتاب می شود. در سال های اخیر، شیشه به دلیل خواص ساختاری آن به دوران جدیدی وارد شده است. امروزه طراحان و معماران از شیشه به عنوان یک عنصر پایدار در نمای ساختمان استفاده می کنند. این مفهوم حمایت از یک ساختار صرفا با شیشه، امکان و چالش های جدید در طراحی معماری معاصر را باز کرده است.

با افزایش میل به سازه های شفاف تر، وسعت محدوده شیشه ها هم بزرگتر می شود و در نتیجه پیچیده تر می شود. در سیستم های شیشه ای ، چالش اصلی برای باربری، استحکام ساختار شیشه در هنگام بارگذاری های مختلف ، مقاومت تحت نیرویی باد می باشد.